maandag 11 juni 2012

Lief dagboek

Goed. Zaterdag weer aan de knutsel geweest, draaiplateau's, grotere houten plateaus uitgezaagd, blijken mijn servo's dat niet helemaal te trekken. Dus heb ik zaterdag sterkere servo's besteld. A 30 euro per stuk. Auw.

Nu had ik nog niet vermeld dat het mijn idee was om twee identieke apparaten te maken die met elkaar samenwerken. Uiterlijk worden ze 100% identiek, alleen krijgen ze andere software. Alleen nu ik aan materiaal alleen al per stuk al boven de 100 euro ga zitten en de deadline begint te naderen en ik al heel wat features heb geschrapt wordt het wel een beetje heel duur en onhaalbaar...

Daar komt bij dat vooral wat betreft houtbewerking voor mij alles nieuw is, en wat betreft elektronica eigenlijk ook. Ik heb een enorm idee in mijn hoofd, maar het project vordert met hele kleine stapjes. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat nou leuk of jammer is. Aan de ene kant is het jammer, in augustus heb ik hooguit de basis af en nu moet ik misschien het tweeling-idee ook al overboord gooien en met één apparaat verder, maar het is ook weer mooi om te zien hoeveel werk er eigenlijk in gaat zitten, het wordt zo wel meer 'je kindje', om het zo te zeggen.

Eigenlijk merk ik dat op mijn werk (ik ben software-ontwikkelaar) ook, dan heb ik een heel helder idee in mijn hoofd en ben ik zo weer een dikke maand onder de pannen voordat ik iets hebt, en dat is dan alleen maar mogelijk nadat ik dingen hebt moeten schrappen of serieus heb moeten heroverwegen. Het oorspronkelijke idee zit er dan nog wel in, maar niet zoals ik het van te voren had gezien.

En dit is dus precies hetzelfde. Alleen dan met meer disciplines, en met fysieke materialen. Dat geeft er wel een extra dimensie aan.

Maar goed, de volgende stappen waar ik de komende week wel weer zoet mee zal zijn zijn:

  • Een kistje maken met een beweegbare bovenkant. Ga er maar aan staan zonder enige ervaring. Komt nog best veel bij kijken. En er zijn vooral ook zoveel mogelijkheden. En met mijn perfectionistische hoofd wil ik het natuurlijk altijd weer zo moeilijk mogelijk doen.
  • Een manier vinden om onderhoud makkelijker te maken. De Arduino en de rest gaan in het kistje, maar ik moet er wel makkelijk bij kunnen.
  • Iets met een tandheugel voor de verticale beweging van de projector. Heb ik een redelijk helder idee over, maar de vijf pogingen die ik vandaag ondernomen heb om iets te maken strandden allemaal in twijfels en nieuwe tekeningetjes van hoe het misschien beter zou kunnen. En dan is het nog maar de vraag of de servo dat allemaal aankan.

Morgen komt meneer de postbode met de nieuwe onderdelen, morgenavond heb ik tijd om te knutselen, mijn vierkante meter multiplex is op dus morgen ook nog even langs de bouwmarkt, ik denk dat die servo's overmorgen nog steeds in het plastic zitten.

Goed. Heb ik in dit verhaaltje iets nuttigs gemeld? Nee, niet echt. Tenminste, alleen maar over hoe het proces verloopt. Denk denk denk, ik had net en nuttig paragraafje in mijn hoofd, maar die is nu weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten